Legyünk őszinték: a hétfő a hét legundorítóbb napja. Ezt a tényt pedig csak az olyan kivételes alkalmak, mint az áthúzódó hosszú hétvégék, a szabadnapok, a nyári szünet és hasonlók tudják feledtetni. Így nem tűnik rossz ötletnek, hogy legyen egy rendszeres programunk ezekre a napokra, amelyet szeretünk és várhatunk, hiszen sokkal-sokkal könnyebb így elviselni a melót és a sulit. Mi a mi ajánlatunk erre? A QuizNight!
Ez a játék az angolszász területen hódító, ma már talán az egész világon ismert kocsmakvízek egy magyar verziója, amelynek megvalósítását Bartha Álmos kezdeményezte Szentendrén. Mára pedig 35 helyszínen van lehetőségünk bekapcsolódni a játékba, amelyek Magyarország több településén, illetve olyan határon túli városokban találhatóak, ahol jelentős a magyar közösség. A kvíz különlegessége, hogy hétfőnként este 8-kor kezdődően a quizmesterek valamennyi helyszínen ugyanazokat a kérdéseket prezentálják a játékosoknak.
A kérdéssorok témája nagyon vegyes, bárki kérdezi, sosem tudok rá rendesen válaszolni. Operaházaktól a rajzfilmekig, jéghokitól a biológiáig már mindennel találkoztam itt. Érdekesség, hogy az emberek 99%-a úgy ül be az első kvízére, hogy azt állítja magáról, semmit sem fog tudni, mégis majdhogynem biztos, hogy lesz legalább egy kérdés, amelyre csak ő fogja tudni a választ. Ez az egész nem csak azokkal a dolgokkal kapcsolatos tudásról szól, amire az „általános műveltség” cetlit ráhúzták, hanem mindenről, ami érdekelhet minket. Szóval egy percig sem unatkozunk!
A játék egyébként nem csupán alkalomról alkalomra, hanem egészében is törekszik a figyelem fenntartására és az élmény megőrzésére. Ennek érdekében az idei szezonra teljesen átalakult a játék menete, most a következőképpen néz ki:
- Először 5 bemelegítő, általános kérdést kapunk. Ezekről hihetjük, hogy majd jó könnyűek lesznek. De nem. Persze, van, amikor simán mennek, máskor meg vért pisilünk, hogy akár egyet is megfejtsünk közülük. Mert hát ugye kinek mi könnyű…
- Aztán jönnek az anagrammák, szám szerint öt. Ezek általában valamilyen tematika szerint csoportosulnak. Diktátorok, trendbibliák, irodalmi művek, reszkessetek!
- Ezt követi a kapcsolat kör, amely során a kérdésekre adott válaszoknak egymástól függetlenül és egymással összefüggésben is van értelme. Axl Rose például zenei témájú kérdésre válaszként is megállja a helyét, de Barátok közt kapcsolati körben a Rózsa bisztróra is lehet utalás. Ugyanígy „Melyik az a japán város…?” kérdésre válaszolva Kobe helyes megoldásként egy úton kosárlabdás utalás is Mr. Bryant-re.
- A kvíz első fordulóját a „Ti kérdezitek” blokk zárja. Ezek azok a feladványok, amelyeket a versenyzők küldenek be, erre pedig mindenkinek van lehetősége. Korábban ezek voltak a kezdő kérdések, de mivel régóta ezek a legnehezebbek, így az 1. forduló végére kerültek.
A kvíz két fordulóját egy rövid pisiszüneten kívül a villámkérdések szeparálják el egymástól. A Villám mind pontokban, mind pedig díjazásban független kérdéssor, vagyis ennek a győztese a kvízben semmilyen pluszt nem nyer, de a pocsék válaszok sem hoznak hátrányt. Szóval akár a kvíz során leggyengébben teljesítő csapat is viríthat itt! A feladatok lényege, hogy bizonyos tematika mentén összeválogatott képekkel kapcsolatban kell válaszolni a feltett kérdésekre. Ezekből különösen kreatív volt eddig a képrejtvény forduló, illetve az a kérdéssor, amikor híres képekkel kapcsolatban kellett megmondani, hogy az elváltoztatott színek milyenek voltak eredetileg. Te például tudod, hogy milyen színű a Lakers logójában a felirat? Ugyanakkor persze itt is fel tudnak bukkanni gyilkos kérdések… Azt hiszem, sosem fogom elfelejteni azt az estét, amikor gombafajtákat kellett képről felismernünk. Nemnemnem.
Ezután érkezünk el a második fordulóhoz, amely a következő tematikát követi:
- Mindjárt kezdésnek kaphatunk egy infómorzsát. A második forduló alatt ugyanis van egy új típusú feladványunk: drága szervezőink gondoltak egy dologra (emberre, tárgyra, évszámra, stb.), amiről kapunk három fázisban három infómorzsát. Ha az elsőből kitaláljuk a megoldást, 5 pontot kapunk, ha a másodikból, akkor 3-at, ha a harmadikból, akkor 1-et. Az infók persze csepegtetve jönnek, és mindig van időnk a következő érkezéséig gondolkodni, hogy mire is akarnak utalni.
- A második forduló igazi kezdése újabb 5 bemelegítő, általános kérdés, amelyet az első forduló általános kérdéseihez hasonló intenzitással fogunk szeretni. Öhm, igen, nem egyszer fognak eszünkbe jutni a szervezők női felmenői.
- Ezek után kapjuk a 2. infómorzsát, ahogy már említettem, 3 pont jár, ha ebből tudjuk helyesen megoldani a rejtélyt.
- Ezt követi a párosítós feladvány, avagy mit látunk a képen? Nyálcsorgató élmény volt összepárosítani a képeken szereplő hamburgereket a különböző gyorskaja-láncok neveivel, amik előállítják őket, de egészen kinyílt a bicska a zsebünkben, amikor focilabdákat kellett a megfelelő bajnokságokhoz kapcsolni.
- Majd jön az utolsó infómorzsa, amely ha közelebb visz minket a megoldáshoz, 1 pontot kaphatunk.
- Az estét a +10-es blokk zárja, amely tulajdonképpen minden alkalommal dönt a kvíz kimeneteléről. Ebben a blokkban ugyanis hirtelen halál jár a tévedésért, vagyis ha egyetlen kérdésre rossz választ adunk, az összes többire is nulla pont jár. Ez különösen azért fájó, mert itt szerepelnek egyedül olyan feladványok, amelyek nem 1 pontot, hanem kettőt-hármat is érnek. Szóval ha például tudunk egy választ egy 3 pontos kérdésre, de aztán rossz megoldást írunk be egy 1 pontosra, akkor… bumm! Szívtunk. Üresen hagyni persze semmit sem bűn, de az ember itt komoly egyensúlyozásra kényszerül a vakmerő döntés és az óvatosság között.
Egy jó kis kvíz minőségét nem is annyira a kérdések, mint az emberek határozzák meg. Igen, igen, egy pocsék kérdéssort is élveznénk, ha egy jó társasággal ülnénk be rá, de nagyon jó feladványokat is elronthat egy pocsék quizmester. Ők ugyanis nem csak a PowerPoint kattogtatási és a felolvasási skilljeiket csillogtatják, hanem a +10-es kör kivételével végig segítenek nekünk, ha valamelyik kérdésnél elakadnánk. Ezt persze minden ember egyénileg lövi be magának, hol látja a határt, meddig mehet el, mennyire terelgethet, és ez nem minden esetben sül el jól. Persze nagyon jó érzés, amikor az ember azt érzi, hogy a quizmester ugyanannyira szeretné, hogy megoldjunk egy-egy feladványt, mint mi, de ugyanakkor igencsak keserű szájízzel távozunk egy olyan estéről, ahol azt éreztük, hogy itt bizony túl sok segítséget kaptunk, sőt egy-két alkalommal kész megoldásokat is. Na, egy ilyen helyre tuti nem fogunk újra elmenni! De ha a quizmester jól végzi a dolgát, és ha tényleg csak terelget, akkor nagyon sokat tud hozzátenni az este sikeréhez és a jó kedvünkhöz.
Az alábbi kedvcsináló videó még a játék őskorából, 2009-ből való, de a mai napig aktuális információkat ad:
A másik kettő, újabb videó pedig talán jobban átadja a hangulatát a dolognak:
Szóval összességében adott a lehetőség, hogy hétfőnként egy jót szórakozz a barátaiddal, sokat nevess, és próbára tedd a tudásod, ahogy mi is tesszük. További infót a QuizNight.hu-n találsz, ahol asztalt is tudsz foglalni a következő pokoli hétfő megváltoztatására.