Küzdelem a Grálért a nyúlon túl

Küzdelem a Grálért a nyúlon túl

Sorozat Dudás Csaba IsmertetőFate/Stay NightUBWAnimeUfotableAnime Bingo

Mi is az a Fate Stay Night és honnan jött?
2004-ben, amikor a Kinoko Nasu által írt visual novel a japán piacra szabadult, még maga az író sem sejtethette, mekkora kultusz formálódik majd a műve köré. A PC-re kiadott VN 3 darab történetszállal és egy pár idegborzoló erotikus jelenettel látott napvilágot. Ezek az „extra jelenetek” viszont olyannyira feleslegesek és gagyik voltak, hogy a 3 évvel később érkező Playstation 2-es all-ages (minden korosztálynak besorolású) verzió fénysebességgel kukázta őket. Érkezett még a játékhoz egy spinoff sztoriszál is, a Fate/Hollow Ataraxia, de ezt már nem kapták fel annyira, mint az elődjét.
Nehéz lenne megmondani, hogy mikor indult el a történet lavinaszerű térhódítása a rajongók körében, de annyi szent, hogy az eredeti mű alkotói már csak arra eszméltek fel, hogy a fandom Snorlax méretűre nőtt. Jelenetős mérföldkő az egyre duzzadó franchise-ban az első anime adaptáció, amelyet a Studio DEEN alkotott, és a három szálból a FATE szálat dolgozza fel.

Ha mást nem is, pár meme-t a DEEN-féle feldolgozásnak köszönhetünk
Ha mást nem is, pár meme-t a DEEN-féle feldolgozásnak köszönhetünk

A DEEN-féle anime sok helyen eltért az eredetitől, és az animáció sem volt a toppon, a nyugati rajongók körében mégis kifejezetten jó fogadtatásra lelt. A DEEN azonban még évekig várt a másik történetszál, az Unlimited Blade Works feldolgozásával, ami egy nagyon gyenge minőségű, egyórás film lett. Tekintve, hogy a visual novel egyetlen sztoriszála körülbelül a Gyűrűk Ura teljes hosszúságának két-háromszorosának felel meg, nem is csoda, hogy egy órában nem sikerült rendesen visszaadni a történetet.

A Fate/Zero egyik kötetének borítója
A Fate/Zero egyik kötetének borítója

Ezután jött a Fate/Zero regény, amit Urobochi Gen írt (pl. a Madoka írójaként ismerhetitek az öreget), és nekem személy szerint az egyik kedvencemmé vált, a hibái ellenére is. Ekkor már az Ufotable is kacsingatott az univerzum felé, mivel sikeresen adaptálták Nasu egy korábbi művét, a Kara no Kyoukait, így logikus döntésnek tűnt, hogy az ugyanabban az univerzumban játszódó Zero-t is feldolgozzák. A Fate/Zero kiváló darab lett és innentől már csak egy bakugrás volt, hogy a Fate/Stay Nightot is adaptálják. Bár kérdéses miért pont az UBW szálra ugrottak...

Történetünk Fuyuki Cityben kezdődik (vagy folytatódik attól függően, megnéztük-e az előzményként szolgáló Fate/Zero-t), ahol immáron ötödik alkalommal kerül megrendezésre a Szent Grál Háborúja. A Grált idestova 200 éve alkotta az akkori három legnagyobb varázslócsalád, és a mágikus relikviának nincs más célja, mint egy kívánság teljesítse. Mivel hárman készítették, ám csak egy kívánságra volt lehetőség, így egy gyors fejszámolás után bicskát rántott a három család, és rövid vérfürdő során eldöntötték, kinek is van több joga a Grál birtoklásához. Azóta a nevezők száma hétre duzzadt, a Grál pedig, mint valami elborult Olimpiai Játékok, pár évente újra és újra felbukkan, hogy a hét nevező közül az utolsó túlélő kívánságát teljesítse. Persze, túl unalmas lenne, ha csak varázshasználók pufogtatnának a pálcáikkal, így a Grál mindenkinek ad egy Servantot. Ők körülbelül egy agyontápolt familiárisnak felelnek meg, személyiségüket és erejüket pedig a régmúlt korok legendás hősei vagy gonosztevői kölcsönzik nekik. A Servantok hétféle karakterosztályba sorolhatóak, mint valami elbaltázott MMORPG-ben: van itt Saber, aki kardoskodik; Archer, aki – mily meglepő – íjászkodik; Lancer, Berserker, Caster, Assassin és Rider. A beszédes nevű kasztokat irányító mágus kap három darab rúnát, amelyeket a testén hordoz. Ezek annak zálogai, hogy az adott Servant hozzá tartozik, gyakorlati hasznuk pedig, hogy három parancsot oszthatnak ki velük, melyeknek az adott Servant nem mondhat ellent.

Főhősünk Shirou és Servantja, Saber
Főhősünk Shirou és Servantja, Saber

Ebbe a csatározásba csöppen főhősünk, Emiya Shirou, aki csak szeretné, ha mindenki élve távozna a harcmezőről, és mondjuk nem robbantanák fel a fél várost egy-egy csúnyább mágikus támadással. Szegény srác hót béna a mágiához, nevelőapja már az alapoknál félbehagyta oktatását, így a sorozat első felében azt nézhetjük, ahogy hősünk hiper-szuper mágikus képességeivel anyagokat azonosít és radiátort szerel. Másik főhősnek a már jól bejáratott tsundere személyiséggel rendelkező Tohsaka Rin, aki mind képességeiben, mind jellemében szöges ellentéte Shirou-nak. A story leginkább körülöttük, ismerőseik és Servantjaik körül forog. De itt ragadnám meg az alkalmat arra, hogy figyelmeztessek mindenkit: az Ufotable úgy érezte bűn lenne nagyon eltérni az eredeti történetvezetéstől, így az anime első fele iszonyatosan le tud ülni, és néhol már könyörgünk a készítőknek, hogy lökjenek valami koncot valamilyen harc formájában. Mert ha itt valami igazán szép, az a harci jelenetek animációja. A készítők valószínűleg nagy teljesítményű pumpával nyomták bele a pénzt, mert mind a harcok, mind az openingek egyszerűen szemet gyönyörködtetnek. A szinkronstáb is a helyén van, bár valószínűleg már volt idejük beleszokni a szerepükbe a sok feldolgozás alatt, arról nem is beszélve, hogy a játék PS2-es verziója is teljesen szinkronizált élményt nyújtott. Néhány plusz jelenet és utalás is bekerült a sztoriba, hogy jobban összekösse a Zero-előzményszállal, ezért külön dicséret illeti a készítőket.

„Tehát adott hét mágus, hét Servant, egy adag akció szép animációval, de mégis miért nézném én ezt meg inkább, mint az eheti cicis-popsis ecchi animét?” - kérdezheti a kedves olvasó. A Fate tipikus esete annak, amikor valami egyben sokkal jobb, mint az elemei külön-külön. A sztori csavarokban bővelkedik, és az egész univerzum, amelyben játszódik, kidolgozott alapokkal rendelkezik, bár az anime ezt néha nem tudja százszázalékosan bemutatni. Ha nem lenne pocsékul ütemezve az egész, és azt a pár elhanyagolható hibát is elhagynák végre, mint a kötelező tsundere karakter és a gyakran logikátlanul cselekvő főhős, akkor könnyeden az évtized egyik legjobb címévé válhatna. Így viszont a megtekintésével „csak” egy nagyon jól sikerült animével lettünk gazdagabbak. Nem fog mindenkinek tetszeni, és ez így van jól.

Csak egyetlen kérdés maradt a végére: Vajon a Good Endinget (jó befejezést) vagy a True Endinget (igazi befejezést) követik-e majd a készítők? Pár hét és biztosan megtudjuk, ahogy az anime története lassan célba ér.

Értékelés: 20/25 és még Bingót sem ért el, így a nézhető kategóriába sorolható.