Lassan már egy hete annak, hogy útjára indult a nemzetközi CBT, és az IMC GAMES betekintést engedett nekünk a legújabb játékba, a Tree of Saviorbe. Bár már írtunk egyszer a játékról, de akkor még csak pletykákból lehetett bármit is tudni, na meg azt, amit a koreai béta után sikerült kibogozni. Lássuk a személyes tapasztalatainkat: mik azok a dolgok, amik játék közben kiderültek, milyen is ez az egész, mit várhatunk tőle és mit nem.
Igen, ez tényleg a Ragnarok Online folytatása. Bár a hivatalosan második résznek csúfolt játék már régóta elérhető a steamen, azt korántsem tarthatjuk az igazi utódnak. A grafika, a játékmenet, az egész játék átalakult, és elveszítette a varázsát, azt amitől a Ragnarok az volt, ami. A Tree of Savior viszont egy rajzolt, animés stílusban megalkotott mű lett, ami az első perctől kezdve a régi, ragnarokos időket eleveníti fel. A játék illusztrátora, Maggi An Jeong-won nagyszerű munkát végzett. Bár a ToS rettentően hasonlít a nagyszerű elődre, mégis próbál egy saját világot és saját stílust teremteni. A készítők nem titkolt célja egy meseszerű világ létrehozása, némi középkori beütéssel. Rengeteg várost és sok egyéb területet a valóságból vettek át. Fedimiant például Nepál egyik városáról, Bhaktapurról mintázták. Erről bővebben itt olvashattok.
Nem csak grafikailag, de játékmeneti szempontból is méltó utód lett a ToS. Megmaradtak a stat és a skill pontok, tehát mi dönthetjük el, hogy hogyan is fejlesztjük majd a karakterünket és milyen irányba visszük el. Természetesen ez egy kicsit leegyszerűsítésre került, de ez a mai világban nem csak megbocsátható, de már lassan elvárás.
A felfedezés öröme azonban teljesen megmaradt, sőt ezt bővítették is. Bár a mapok elsőre lineárisnak tűnnek, és kisebbnek, mint a Ragnarok térképei, ne felejtsük el, hogy ott sokszor láthattunk olyan területeket is, ahova nem tudtunk bejutni. Ez annyit tesz, hogy a minimap letisztultabb, és csak azokat a részeket mutatja, amelyek ténylegesen bejárhatóak. Amit azonban nem látunk, azok a rejtett kis zugok, barlangok, területek. Továbbá érdemes mindenhová benézni, mert bár a térkép jelöli az NPC-k és a questek egy részét, sok dolgot csak akkor fogunk megtalálni, ha vesszük a fáradtságot és felfedezzük teljesen az adott mapot. Érdemes tehát benézni mindenhová, hiszen sosem tudhatjuk, hogy hová bújhatott el egy kósza NPC, vagy hol indul be egy nem várt event.
Ami még külön említést érdemel az a zene! Sevin Kwak Doong-Il, aki együtt dolgozott a Ragnarok Online zenéin Kim Hakkyuval, mindent megtett azért, hogy a régi játékosok füle orgazmust éljen át egy-egy muzsika felcsendülésénél. A játék soundtrackje így önmagában is hallgatható és marha jó lett.
Alapjáraton négy kaszt közül tudunk választani: archer, wizard, swordsman és cleric. Ez így elég kevésnek tűnik és hiányosnak a Ragnarok Online felhozatalához képest, de valójában itt sokkal többről beszélünk. Ahogy az előbb említett játékban, itt is vannak job/class szintek, melyeket növelve képesek vagyunk tovább képezni a karakterünket. A swordsmanből például a 15. class szint után lehet highlander, peltasta vagy esetleg felturbózott swordsman. Ez utóbbi azt jelenti, hogy nem váltunk kasztot, hanem tovább visszük a már meglévőt, és cserébe a játék kiegészíti a skillek repertoárját még néhány, az adott kaszthoz tartozó képességgel. Ezt összesen három alkalommal tudjuk eljátszani, ezzel kimaxolva az adott kasztot, megszerezve annak összes képességét.
Fontos megjegyezni, hogy váltásnál nem tűnnek el az előző kaszt képességei, hanem tovább öröklődnek majd. Így lehetséges az, hogy nem lesz két egyformán működő karakter a játékban, mivel nagy valószínűséggel mindenki más skilleket és más statokat fog preferálni az előrehaladás során.
A játékban már jelenleg is közel 80 class érhető el, ezért az a veszély sem fenyegeti az embert, hogy mindenki azt a buildet fogja használni, ami a leginkább bevált a nagyközönség számára, mivel bárki bármikor találhat egy olyan kombinációt, ami sokkal jobb, mint amit a neten ajánlanak.
Persze, amennyiben szeretnénk újragondolni a játékbeli életünket, van rá mód, hogy a statokat/skilleket lereseteljük, és a karaktert újra felépítsük a nulláról, immáron sokkal biztosabb kézzel.
Ellentétben a koreai MMO-k nagy részével, itt azért tudunk fejlődni questekből is. Azt, hogy a készítők mennyire tartottak ki a rendszer mellett, még senki sem tudja, mivel a legmagasabb karakterek még jelenleg is csak a 150. szint környékén tartanak. Ami biztos, hogy ezt a szintet el lehet érni questekkel anélkül, hogy orrba-szájba grindelni kéne. A probléma csupán annyi, hogy a játék nem ennyiből, hanem 600 szintből áll, ami nem csak kimondva, de még leírva is hatalmas szám.
Nagyon valószínű, hogy a későbbi szinteknél a készítők lelkesedése alább fog hagyni, és kénytelenek leszünk majd hosszú órákon át grindelni a mobokat, mint ahogy a Ragnarokban is tettük. Ez még csak találgatás persze, de valljuk be, ez mégiscsak egy koreai MMO, ami egy grindről elhíresült játékot vesz alapul.
A questektől egyébként nem kell semmi különöset várni, tökéletesen megfelelnek az eddigi online játékokban látottaknak. Menj oda, öld meg, találd meg, kísérd el. Nagyjából ebből fog állni az összes, ami nem túl változatos, de legalább ad xp kártyákat. Itt ugyanis a küldetések teljesítésért nem kapjuk meg egyből a tapasztalati pontokat, hanem kártyák formájában, az inventoryból lesznek elnyomhatóak. Ez azért jó, mert amikor látjuk, hogy éppen 90% körül áll az XP csík egy boss fight előtt, akkor taktikus elnyomhatunk egy kártyát a harc közben, ezzel szintet lépve és maximumra töltve a hp/sp pontjainkat.
Lesznek persze egyedibb megoldások, vicces küldetések is, mint például az, ahol egy mob bőrébe bújva kell a gonosz kis démonokat rávenni, hogy kövessenek minket, majd végezzenek önmagukkal. Ezek azonban tényleg csak elenyésző számban vannak, legalábbis az eddigi szinteken. Ami viszont piros pont, hogy a főszál küldetéssorozatát egész jól oldották meg, és nem érezzük azt, hogy egy halott világban bolyongunk mindenféle történet nélkül. Ez például kicsit hiányzott anno a Ragnarokból, de ott ugye volt egy egész anime ennek pótlására.
A harc dinamikus, pörgős és nagyon szórakoztató. A játék egyébként támogatja, sőt kifejezetten ajánlja a kontroller használatát. Ez annyira nem is meglepő, mivel sokban hasonlít a Tera Online harcrendszeréhez, így néha értékes másodperceket veszíthetünk egy-egy mellékattintással vagy lassabb fordulással.
Az irányítás jelenleg még hagy némi kívánnivalót maga után, leginkább azért, mert a bétában még nem állítható át a gombok kiosztása, de ez persze a teljes verzióban már elérhető opció lesz. Ettől függetlenül a játék egész jól irányítható a billentyűzet és a billentyűzet-egér kombóval is, amennyiben mi ezt preferáljuk. Ez utóbbi kiosztás lesz majd valószínűleg a legközkedveltebb és ez az, amit a készítők jelenleg is finomítanak és fejlesztenek.
Bekerült továbbá egy játék is a játékba, konkrétan tudunk kártyázni a kalandozásaink során megszerzett lapokkal. Ezek a kártyák a boss fightok után fognak esni, a funkciójukat tekintve pedig a sorcerer class elengedhetetlen kellékei. Ezekből ugyanis meg tudjuk majd idézni a már legyőzött ellenfeleket, hogy mellettünk harcoljanak ellenségeink ellen. Az, hogy miért nem a warlock elnevezést kapta ez a kaszt, csak a jó Isten és Korea tudja.
A Tree of Savior hozza a régi Ragnarok Online hangulatát, de senki ne számítson pontosan arra, ami régen volt. Az, amit a legtöbb játékos keres, csak részben fellelhető itt. Ne felejtsük el, hogy azóta évek teltek el, már nem hat újszerűen semmi és az MMO-k világa gyökeresen megváltozott. Jobb játék ez, mint a Ragnarok volt? Nem, egészen biztosan nem. Nem ez fogja megváltani az online játékok világát, ami a mechanikákat és ötleteket illeti, de van hangulata, ami már nagyon régóta kiveszett ebből a műfajból.
Aki a rég elveszett érzést keresi, nem fogja megtalálni, csak részben. Teljes egészében azt már semmi nem fogja visszahozni, kár is keresni. Viszont ez a játék képes arra, hogy a meglévő, nosztalgikus élmények mellé újakat teremtsen, mivel nagyon szórakoztató és rendkívül hangulatos.
Amiatt pedig nem érdemes aggódni, hogy a játék valaha is pay to win lesz, mivel a készítők továbbra is tartják magukat ahhoz, hogy csak és kizárólag kozmetikai cuccokat szeretnének árulni a shopban.
Végszóként pedig a régi Ragnarok játékosoknak üzennénk annyit, hogy visszatért a sapkagyűjtögetés!