Érdekesnek tartom a 2010-es éveket. Leginkább azért, mert a popkultúrája sok esetben épít a közelmúltra. Elég csak a mozikban vetített kasszasikerekre gondolni és a számtalan videojáték-remake-re. Viszont még érdekesebb az, ahogy a múlt szórakoztató médiumai utat találnak a ma emberéhez. A Shattered Souls című kalandkönyv egyike az ilyen kezdeményezéseknek.

A lapozgatós kalandkönyvek az 1980-as, 90-es évek idején örvendtek hatalmas népszerűségnek, különösen a Kaland Játék Kockázat (Fighting Fantasy) sorozat darabjai. A kalandkönyvek ún. egyszemélyes szerepjátékok, melyeket nem lineárisan, hanem a megadott lehetőségek szerint kell olvasni. A lehetőségekről pedig a dobókocka dönt, legyen szó egy csapda kikerüléséről, egy ellenfél legyőzéséről vagy egy rejtvény megfejtéséről. De akadtak olyan részek is a történetben, melyben a játékosnak a sztorit befolyásoló döntést kellett meghoznia. Ha a 32. oldalon hoztál egy ilyen döntést, akkor lehet, hogy nem a 33, hanem a 42, vagy a 22. oldalra kellett átlapoznod.
A számítógépes szerepjátékok ás kalandjátékok elterjedésével ez a műfaj is vesztett népszerűségéből, de az elmúlt években több fejlesztő is kísérletezett a feltámasztásával. A nosztalgia nem hagyja eltűnni a múlt szórakoztató eszközeit, így aki érdeklődik a kalandkönyvek iránt, az a számítógépén is végigjátszhat párat. Régi és új játékosok számára is kitűnő belépő lehet Bodnár Márk könyve, a Shattered Souls című dark fantasy mű.
Márkkal előzetes egyeztetés után készítettünk interjút, aki válaszolt is a nekiszegezett kérdéseinkre.
Genjutsu: Hogyan mutatnád be a Shattered Souls-t egy laikusnak?
Márk: Nem tudom közületek ki mennyire ismeri Ian Livingstone és Steve Jackson munkásságát, de röviden annyit kell róluk tudni, hogy ők írtak először lapozgatós Kaland Játék Kockázat (röviden: KJK) könyveket a 80-as, illetve 90-es években. Ennek apropóján készítettem el én is az egyedi, hasonló, de mégis teljesen más stílusú könyvemet. A franchise-t csak egyszerűen az angol Shattered Souls szavakra kereszteltem, aminek összesen 3 részét szeretném elkészíteni. Az első könyv, aminek magyarul a Rabszolgák Vére címet adtam, már mindenki számára elérhető, és olvasható a Shattered Souls hivatalos weboldalán. Ez természetesen ingyenes!
Egyedül dolgozol, vagy vannak segítőid?
A könyvet saját magam írtam, külső segítség nélkül. Viszont a weboldal teljes anyagán több mint tíz ember dolgozott. Ha csak említenem kellene ezek közül párat, akkor olyanok dolgoztak a projecten, mint webprogramozók, webdesignerek, rajzolók, zeneszerzők és még sokan mások.

Mi adta meg a végső lökést ahhoz, hogy belekezdj a fejlesztésbe?
Van egy bátyám, aki 17 évvel idősebb nálam, és van egy nővérem, akivel 19 év a korkülönbségünk. Nekik már nagyon hamar jól menő munkahelyük, és nagyon szép családjuk lett. Én sem akartam kimaradni ebből a sorból, meg hát mutatták is azt a bizonyos célt. Így előttem volt a példa. Azt éreztem, hogy nekem is le kell tennem valamit arra a bizonyos asztalra. Ekkor én is valami maradandót szerettem volna alkotni. Minél hamarabb ki szerettem volna törni a családi fészekből. Nagyon sokat gondolkoztam, de végül egyszer csak a barátnőmhöz udvarolni menet kipattant a fejemből az ötlet. Mi lenne, ha egy Online Kaland Játék Kockázat regény írásába kezdenék? Ekkor kezdtem el leírni egy A4-es papírlapra a Shattered Souls első sorait...
Milyen régóta dolgozol már a Shattered Souls-on?
Emlékszem napra pontosan 2012. szeptember 10-én kezdtem el írni a Shattered Souls-t, és olyan 2013. márciusában végeztem is az egész könyvvel. Naponta fektettem hobbiból órákat a könyv írásába. Ezt az időszakot személy szerint nagyon élveztem. Érdekes tény, hogy először a könyv nem volt 3 részre felosztva. Az első koncepció az volt, hogy az akkor még Shattered Worldként futó project, mind a három részt egyszerre mutatta volna be egyazon könyvben. Később döntöttünk csak úgy, hogy a könyv trilógia lesz. Azért döntöttünk így, mert nagyon hosszú és részletes lett volna egyben tálalni az egész dolgot. Így született meg az első rész a Rabszolgák vére.
Fejlesztettél már hasonló játékot korábban, vagy ez az első ilyen jellegű munkád?
Soha nem csináltam még hasonlót sem. Ez az első ilyen munkám/munkánk a csapattal. Ezelőtt én csak játszottam a játékokkal, valamint más könyveit olvasgattam.
A Rabszolgák vére csak az első rész. Hogy állsz a folytatás elkészítésével?
Mint azt említettem, a Shattered Souls-nak az első könyvén kívül még két könyvét szeretnénk elkészíteni. Nyers anyagaink vannak a folytatásról, ugyanis amikor megtörtént a három részre való szakítás, mi onnantól kezdve csak az első könyvön dolgoztunk. Ez a mai napig így van. A folytatásról már csak akkor szeretnénk beszélni, hogy ha úgy látom, az olvasók zömének tetszik az első rész.

Sok fantasyt fogyasztasz?
Igen, nagyon szeretem ezt a műfajt! Személy szerint rajongok a Trónok Harcáért, a Warcraft univerzumért, és a The Witcherért!
Eddig milyen visszajelzéseket kaptál a könyvedre?
Egyaránt nagyon sok pozitív és negatív kritikát is kapunk az olvasóinktól. A jókívánságokat nagyon meg szeretnénk köszönni, nagyon hálásak vagyunk érte! Viszont igyekszünk a rossz megjegyzésekből is tanulni, és amilyen gyorsan csak lehetséges, kijavítani őket. Mivel online könyvről van szó, ilyen szempontból roppant szerencsések vagyunk, ugyanis bármikor át tudjuk alakítani az oldal tartalmát.
Aktívan tartod a kapcsolatot az olvasókkal/játékosokkal?
Igen! A Shattered Souls hivatalos facebook oldalán lehetséges tartani velünk a kapcsolatot. Az üzenőfalra írva, vagy privát üzenet formájában mindenki számára elérhetőek vagyunk a nap 24 órájában! Írjatok bátran, amiben csak tudunk segítünk!
Van kedvenc számítógépes játékod?
Sokan ezt nagyon nehéz kérdésnek tarják, meg is értem őket. De én azt hiszem, megpróbálok most erre válaszolni. Személy szerint engem egy videójátékban maga az atmoszféra, a történet, és a játékmenet hármasa, ha jól cseng össze, akkor már meg is fogott. Ilyen játékok például: a Mafia, a Warcraft és a World of Warcraft Saga, vagy a Bioshock Infinite, esetleg a Grand Theft Auto franchise. De vannak olyan játékok is, amik valami más okból fogtak meg. Például a helyi többjátékos lehetősége miatt, vagy csupán csak a maga szórakoztató jellege miatt. Ilyenek pl. A Broforce vagy az Orcs Must Die! A Trine vagy a Rayman Origins. Viszont nagyon sok játékot tudnék még ide felsorolni. Rengeteg szuper videójáték van ma már a piacon.
Van más hobbid is a fejlesztés mellett?
Jelenleg hobbiként a Shattered Souls-al foglalkozom. Főállásban viszont egy ipari cégnél dolgozom.

Milyen irányba szeretnéd folytatni a Shattered Souls fejlesztését?
Személy szerint nem szeretnék nagy író lenni, sőt! Nem is tartom magam írónak sem, hiszen annyira kezdő vagyok még, és annyi hibát követek el írás közben, hogy az valami hihetetlen! Viszont azt nagyon is szeretném, hogy ha a Shattered Souls-nak lenne egy aktív közössége, tegyük fel a facebookon, akik várják majd az új részeket. Ez a dolog, hogy már most 369 fővel rendelkezünk, rengeteg pozitív energiával tölt fel minket, és folyamatosan arra ösztönöz, hogy tovább folytassuk ezt a dolgot!
Köszönjük a válaszokat.
Mi is nagyon szépen köszönjük a megkeresést!
A játékot ezen a linken érheted el: http://shatteredsouls.eu/regisztracio.php